
2506: Emnekurs i kommunikasjon – ICIT
18. oktober 09:00 – 19. oktober 16:15
Kurs nr. 2506
Målgruppe: Allmennleger i spesialisering og etterutdanning
Kurspoeng: 30
Læringsmål: FKM LM – 13 FKM LM – 19 FKM LM – 21 FKM LM – 22 FKM LM – 23 ALM 007 ALM 008 ALM 012 ALM 013 ALM 014 ALM 024 ALM 026 ALM 027 ALM 028 ALM 029 ALM 030 ALM 032 ALM 035 ALM 036 ALM 038 ALM 039 ALM 040 ALM 041 ALM 042 ALM 044 ALM 045 ALM 046 ALM 047 ALM 048 ALM 049 ALM 050 ALM 057 ALM 060 ALM 061 ALM 062
Kursansvarlig: Cathrine Abrahamsen

Informasjon om kurset:
Jeg er fastlege og opplevde en stadig økende frustrasjon over hvordan gi pasienter med medisinsk uforklarte symptomer og plager (MUPS) en forklaring på plagene og god behandling. I tillegg opplevde jeg sykmeldingsvurdering av denne pasientgruppen krevende. Forskning viser at fastlegene strever med å gi denne pasientengruppen god oppfølging i allmennpraksis.
*Opplever du som fastlege noen ganger frustrasjon over hvordan du skal behandle pasienter med MUPS?
*Trenger du emnekurs i din spesialist eller etterutdanning?
*Vil du lære mer om effektiv kommunikasjon med pasientene i din praksis?
Da har du sjansen nå.
På dette kurset vil du få opplæring i et konkret samtaleverktøy basert på kognitiv terapi, skreddersydd for den allmennmedisinske konsultasjon. Samtaleverktøyet er spesielt innrettet for pasientmestring i legens arbeid med pasienter med Medisinsk Uforklarte Symptomer og Plager (MUPS) og en hjelp ved vanskelige sykmeldingsvurderinger. Vi har kalt det Individual Challenge Inventory Tool (ICIT).
Samtaleverktøyet får du utdelt på kurset i laminert form, som en oppskrift fra «velkommen til takk for i dag».
Du trenger ingen forkunnskaper i kognitiv terapi.
Det eneste kravet til kursdeltagelse er at du jobber som fastlege. Samtaleverktøyet kan brukes på alle pasienter, men er kanskje spesielt nyttig for pasienter med medisinsk uforklarte symptomer og plager (MUPS).
Du vil dra fra kurset med en utvidet verktøykasse for vanskelige sykmeldinger og behandling av dine pasienter med MUPS.
For å lære oss kommunikasjonsferdigheter må vi øve på egne pasienter. Kurset er derfor godkjent som klinisk emnekurs i kommunikasjon, og gir samlet 30 kurspoeng:
- 2 kursdager: 15 kurspoeng
- 10 kurspoeng ved at du bruker samtaleverktøyet på 10 egne pasienter i egen praksis
- Etter kurset vil du inviteres til 2 digitale ettermiddagsmøter på 1.5 time. Det vil skje hhv 4 og 8 uker etter kurset. På disse møtene vil dere får konkret veiledning med egne pasienter, og dra nytte av andres erfaringer.
- Målet er opplæring i et skreddersydd samtaleverktøy basert på kognitiv terapi for fastleger
ICIT-IS IT EASY?
I løpet 2022-2023 har 500 engasjerte fastleger vært på kurs i opplæring av dette konkrete samtaleverktøyet.
Som ledd i mitt doktorgradsarbeid fant vi i vår første studie at legen opplever mestring ved å ha et konkret samtaleverktøy
Det funnet har blitt ytterligere bekreftet av fastlegene vi har hatt på kurs.
Nå har vi vist at samtaleverktøyet ICIT har effekt. Pasienter med MUPS opplevde økt funksjon, mindre symptomer og økt livskvalitet sammenliknet med kontrollgruppen. I tillegg opplevde pasientene der legen hadde brukt samtaleverktøyet ICIT 27% redusert sykefravær sammenliknet med 4% i kontrollgruppen.
Du er velkommen!
Vi så i tidligere kurs at det var hyggelig og lærerikt å melde seg på kurs sammen som legekontor, veilednings- eller etterutdanningsgruppe.
Ta med deg dine kolleger og møt oss på kurs!
18.10 Lørdag –
Tid | Tema | Foredragsholdere | Gruppeledere | Panel |
---|---|---|---|---|
09:00 – 09:15 | Velkommen og presentasjon av kurset | Cathrine Abrahamsen, Kari Kogstad | ||
09:15 – 10:00 | Hvem er MUPS -pasienten? Er symptomene egentlig uforklart? | Cathrine Abrahamsen | ||
10:00 – 10:15 | Pause | |||
10:15 – 11:00 | Opplæring i samtaleverktøyet «Individual Challenge Inventory Tool» (ICIT) | Cathrine Abrahamsen | ||
11:00 – 11:15 | Pause | |||
11:15 – 11:45 | Opplæring i ICIT. Problemliste. | Cathrine Abrahamsen | ||
11:45 – 12:00 | Hvordan bruke problemliste i praksis? | Kari Kogstad | ||
12:00 – 13:00 | Gruppearbeid. Øvelse problemliste | Cathrine Abrahamsen, Kari Kogstad | ||
13:00 – 14:00 | Lunsj | |||
14:00 – 14:15 | Oppsummering fra gruppene | Cathrine Abrahamsen, Kari Kogstad | ||
14:15 – 14:45 | «Doktor! Jeg har stråling nedover hele høyre side og føler meg skjev. Nå orker jeg ingenting»! Hvordan komme «forbi» symptomene til pasienter med MUPS? Opplæring i ICIT. Mulighetsliste. | Cathrine Abrahamsen | ||
14:45 – 15:00 | Hvordan bruke Mulighetsliste i praksis? | Kari Kogstad | ||
15:00 – 15:15 | Pause | |||
15:15 – 16:00 | : Øvelse mulighetsliste | Cathrine Abrahamsen, Kari Kogstad | ||
16:00 – 16:30 | Oppsummering mulighetsliste | Cathrine Abrahamsen, Kari Kogstad |
19.10 Søndag –
Tid | Tema | Foredragsholdere | Gruppeledere | Panel |
---|---|---|---|---|
09:00 – 09:15 | Inntrykk fra dag 1 | Kari Kogstad, | ||
09:15 – 10:00 | Opplæring i ICIT. Jobbliste | Cathrine Abrahamsen | ||
10:00 – 10:15 | Hvordan bruke Jobbliste i praksis? | Kari Kogstad | ||
10:15 – 10:30 | Pause | |||
10:30 – 11:15 | Gruppearbeid. Jobbe med egen kasuistikk: Jobbliste | Cathrine Abrahamsen, Kari Kogstad | ||
11:15 – 11:30 | Erfaringer med jobbliste | Cathrine Abrahamsen, Kari Kogstad | ||
11:30 – 12:15 | Opplæring i sykmeldingsverktøyene «friskmeldingsplan» og «for -og mot liste». | Cathrine Abrahamsen | ||
12:15 – 13:00 | Gruppearbeid Jobbe med egen kasuistikk: «friskmeldingsplan» og «for -og mot liste». | Cathrine Abrahamsen, Kari Kogstad | ||
13:00 – 14:00 | Lunsj | |||
14:00 – 14:30 | Erfaringer sykmeldingsverktøy. | Cathrine Abrahamsen, Kari Kogstad | ||
14:30 – 15:00 | ICIT-is it easy? | Kari Kogstad | ||
15:00 – 15:15 | Pause | |||
15:15 – 15:30 | Hva skjer når Bodil kommer til oppfølgings timen | Cathrine Abrahamsen, Kari Kogstad | ||
15:30 – 16:15 | Hvordan komme i gang i egen praksis? Oppsummering/spørsmål/evaluering | Cathrine Abrahamsen, Kari Kogstad |
Bidragsytere
Navn | Tittel |
---|---|
Cathrine Abrahamsen | Fastlege og PhD-kandidat |
Kari Kogstad | Fastlege og PhD-kandidat |