
2510: Emnekurs i Egenomsorg og Stress-regulering
20. oktober 08:00 – 21. oktober 16:15
Kurs nr. 2510
Målgruppe: Leger
Kurspoeng: 15 – Kurset godkjennes for spesialiteten allmennmedisin med 15 poeng som emnekurs/ klinisk emnekurs i psykiatri til videre- og etterutdanningen (forlengelse av retten til tilleggstakst). Kurset er også åpent for leger innenfor andre spesialiteter.
Læringsmål: ALM 08, 09, 27, 28, 29, 30, 32, 35, 39, 40, 44, 45, 46, 47, 49, 52, 55, 57, 73 og 85
Kursansvarlig: Audun Myskja, lege, spesialist i allmennmedisin, PhD og Hanne Solfrid Berg, lege, spesialist i allmennmedisin.

Informasjon om kurset:
ENKLE VERKTØY LEGER KAN BRUKE DAGLIG PÅ SEG SELV OG/ELLER I PASIENTBEHANDLING
ROLIG SINN – GLAD KROPP – GOD HELSE
Hjelp! Springer jeg raskere nå, faller jeg ut av «hamsterhjulet» .
Kravene til effektivitet, produktivitet og optimal journalføring øker. Samtidig fortsetter antall arbeidsoppgaver å øk e, og vi er blitt konstant tilgjengelige. Et økende antall pasienter sliter med stressrelaterte symptomer og sykdommer , og stadig flere leger kjenner selv på egne stressplager.
- Hvordan skal vi leger greie å utføre en faglig god jobb og samtidig være et godt
medmenneske og familiemedlem uten for jobb? - Hva kan vi leger selv gjøre for oss selv i travelheten, for å ikke falle ut av «hamsterhjulet»?
Lege Audun Myskja har samlet verktøy til hverdagsmestring gjennom flere tiår, prøvd dem ut på flere tusen mennesker og utviklet enkle, presise og virksomme verktøy. Lege Hanne Solfrid Berg har tatt 2-årig meditasjonslærerutdanning og 3-årig enhetsterapiutdanning hos Audun Myskja, og de to samarbeider om helsefremmende kurs og prosjekter. De stressregulerende verktøyene i kurset bygger på moderne stressforskning, ressursorientert psykologi, forskning på det autonome nervesystemet og autonom regulering, nevrologisk musikkterapi, musikkbasert miljøbehandling og meditasjonsvitenskap.
Målet med legekurset er å gi økt forståelse og innlæring av enkle stress-regulerende verktøy som leger kan praktisere i sin hverdag, for å håndtere egne daglige utfordringer og reaksjoner i krevende situasjoner, både på jobb og hjemme. Disse verktøyene kan også læres bort
videre for å støtte hverdagsmestring hos ulike pasienter som kronisk syke og pasienter med krevende og komplekse problemstillinger. Kurset veksler mellom fagbasert undervisning, diskusjon og praktisk utprøving av ulike stressregulerende hverdagsverktøy.
Målbeskrivelse:
- Stress-systemet; vårt unike beredskapssystem: Innsikt i de basale kroppsreaksjoner knyttet til hjernens funksjonsnivåer, det autonome nervesystemet og det endokrine systemet, når vi utsettes for belastninger, farer og stress, som varer over tid.
- Positivt versus negativt stress (eustress og distress). Polyvagalteorien. Økt innsikt i konsekvensene av langvarig negativt stress. Forståelse av verktøy for mestring av sensorisk og emosjonell overload – håndtere egne og andres reaksjoner.
- Forstå åndedrettets funksjon og viktige rolle i stressregulering. Faglig og praktisk innsikt i hvordan pusten vår kan fungere terapeutisk. Utprøving av flere ulike validerte pustemetoder.
- Systematisk bruk av musikk, rytme, lyd, sang og bevegelse som metode for å regulere stress og for økt balanse og glede i hverdagen, via metodene i musikkbasert miljøbehandling/MMB og nevrologisk musikkterapi/NMT.
- Kommunikasjonens grunnlover. Hvilke stadier som er nødvendige for å oppnå effektive og forløsende møter og samtaler. Hvordan aktiv lytting innover og utover, og sannferdighet presist uttrykt, kan forløse og beskytte.
- Sinnets vitenskap. Meditasjonsvitenskap. Hvordan endre negative tanker og emosjoner til indre stillhet og ro som varer.
20.10 Mandag – EGENOMSORG OG STRESSREGULERING. Hjelp! Springer jeg raskere nå, faller jeg ut av «hamsterhjulet». Kravene til effektivitet, produktivitet og optimal journalføring øker. Samtidig fortsetter antall arbeidsoppgaver å øke, og vi er blitt konstant tilgjengelige. Et økende antall pasienter sliter med stressrelaterte symptomer og sykdommer, og stadig flere leger kjenner selv på egne stressplager. Hvordan skal vi leger greie å utføre en faglig god jobb og samtidig være et godt medmenneske og familiemedlem utenfor jobb? Hva kan vi leger selv gjøre for oss selv i travelheten, for å ikke stupe ut av «hamsterhjulet»? Lege Audun Myskja har samlet verktøy til hverdagsmestring gjennom flere tiår, prøvd dem ut på flere tusen mennesker. Lege Hanne Solfrid Berg har tatt mestringsmedisin og meditasjonslærerutdanning hos Audun Myskja, og de to samarbeider om helsefremmende kurs og prosjekter.
Tid | Tema | Foredragsholdere | Gruppeledere | Panel |
---|---|---|---|---|
08:00 – 08:20 | Velkommen. Kort presentasjon av alle deltakere. | Hanne Solfrid Berg, | ||
08:20 – 09:30 | Morgen-glede-øvelser. Fundamentet for å regulere stress i hverdagen. Den \"3-delte hjerne\",\"oppmerksomhetssentralen\", HPA-aksen og det autonome nervesystemet. | Hanne Solfrid Berg | ||
09:30 – 09:45 | PAUSE | |||
09:45 – 11:00 | Hva gjør du når du er overbelastet? Mestringsmedisinens 9 søyler. Positivt og negativt stress. 4-trinnsmodellen. 10 ting du bør gjøre hver dag. | Hanne Solfrid Berg | ||
11:15 – 12:00 | PLENUM | |||
12:00 – 13:00 | LUNSJ | |||
13:00 – 14:25 | Åndedrettets funksjon og rolle i stressregulering. Naturlig pust, oppmerksom kust, bevisst pust, pust for å mestre hverdagen. Praktisering av ulike øvelser. | Hanne Solfrid Berg | ||
14:25 – 14:40 | PAUSE | |||
14:40 – 16:00 | Det \"halvfordøyde\" skader oss. Frigjøre åndedrettet – fysiologi og psykologi. Pust for krevende emosjoner og situasjoner. Koherent pust. Meditasjonsvitenskap, sinnets vitenskap. | Hanne Solfrid Berg | ||
16:00 – 16:10 | Oppsummering. Nattøvelse. | Hanne Solfrid Berg, |
21.10 Tirsdag – EGENOMSORG OG STRESSREGULERING. De stressregulerende verktøyene i kurset bygger på moderne stressforskning, ressursorientert psykologi, forskning på det autonome nervesystemet og autonom regulering, nevrologisk musikkterapi, musikkbasert miljøbehandling og meditasjonsvitenskap. Målet med legekurset er å gi økt forståelse og innlæring av enkle stress-regulerende verktøy som leger kan praktisere i sin hverdag, for å håndtere egne daglige utfordringer og reaksjoner i krevende situasjoner, både på jobb og hjemme. Disse verktøyene kan også læres bort videre for å støtte hverdagsmestring hos ulike pasienter som kronisk syke og pasienter med krevende og komplekse problemstillinger. Kurset veksler mellom fagbasert undervisning, diskusjon og praktisk utprøving av ulike stressregulerende hverdagsverktøy.
Tid | Tema | Foredragsholdere | Gruppeledere | Panel |
---|---|---|---|---|
08:00 – 08:15 | God morgen. Tanker og refleksjoner fra dag 1. Morgen-glede-øvelser. | |||
08:15 – 09:00 | Kommunikasjonens grunnlover. Aktiv lytting – en sentral ferdighet. Ta vare på deg selv og andre. Vårt indre immunsystem – ferdigheter for hverdagen. | Hanne Solfrid Berg | ||
09:00 – 09:10 | PAUSE | |||
09:10 – 10:00 | Individuell og systematisk bruk av musikk, rytme, sang og bevegelse som metode i stressregulering, for økt hverdagsglede og bedre jobb-hjemme-balanse. | Hanne Solfrid Berg | ||
10:00 – 10:15 | PAUSE | |||
10:15 – 11:00 | Bruk av sang, musikk og dans for å lindre symptomer og regulere emosjoner. MMB/Musikkbasert Miljøbehandling som klinisk metode. Rytme – en nøkkel til mestring. | Hanne Solfrid Berg | ||
11:15 – 12:00 | PLENUM | |||
12:00 – 13:00 | LUNSJ | |||
13:00 – 14:30 | DISKUSJON. Kursdeltakerne avgjør ønskede temaer. -Fastlegekrisen! -Er legeidentiteten truet? -Hvordan holde tidsskjema? -E-konsultasjoner! -Hva gjør du for å stå stødig i travelheten? -Hvordan håndterer du at en/flere av dine kollegaer kjenner på utilstrekkelighet? -Medarbeider-«kabalen». -Oppsett timebøker. -Ø.hjelps-fordeling på legekontoret. -Hvordan håndtere de «krevende» pasientene? -Rutiner dersom pasienter er truende? -Statsforvalteren! | Hanne Solfrid Berg | ||
14:30 – 14:45 | PAUSE | |||
14:45 – 16:00 | Polyvagalteorien – en hjelp til å forstå og endre reaksjoner hos deg selv og andre. Bruke utfordringer som råmateriale til vekst og innsikt. Dobbeltrettet bevissthet: en vei til indre stillhet som varer. | Hanne Solfrid Berg | ||
16:00 – 16:15 | Oppsummering. Takk for oss . 🙂 | Hanne Solfrid Berg, | Hanne Solfrid Berg |
Bidragsytere
Navn | Tittel |
---|---|
Hanne Solfrid Berg | Lege, spesialist i allmennmedisin |
Audun Myskja | Lege, spesialist i allmennmedisin, PhD |